Bezpieczeństwo na drodze

0
71
układ hamulcowy w samochodzie

Statystyki prowadzone przez różne serwisy motoryzacyjne oraz przez CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) jasno wskazują, że po naszych drogach jeżdżą samochody, których wiek oscyluje w granicach 10 lat. Jak nietrudno się domyślić upływ czasu mógł poważnie naruszyć stan techniczny tychże pojazdów. Tyczy się to zarówno elementów karoserii, jak i poszczególnych podzespołów. O ile jeszcze w przypadku uszkodzeń lakieru czy wytartych siedzeń nic złego stać się nam nie powinno, o tyle w przypadku elementów zawieszenia lub układu hamulcowego jazda takim samochodem staje się niebezpieczna. W przypadku kilkuletnich pojazdów corocznym obowiązkiem jest wizyta na stacji diagnostycznej w celu weryfikacji stanu technicznego naszego auta. Rzetelny i uczciwy diagnosta powinien przeprowadzić szczegółową kontrole zaczynając zazwyczaj od oświetlenia a kończąc na ocenie podwozia wraz z elementami zawieszenia. Każdy etap badania powinien być skrupulatnie rejestrowany a w razie jakichkolwiek zastrzeżeń samochód powinien być natychmiast odesłany do warsztatu w celu usunięcia usterek.

Podstawa to bezpieczeństwo

Najważniejszym elementem wydaje się być układ hamulcowy. To on w razie nieprzewidzianych wydarzeń odpowiedzialny jest za jak najszybsze zatrzymanie pojazdu. Może to uchronić życie podróżujących tym samochodem, jak i pieszego lub rowerzysty. Trzeba otwarcie przyznać, że to właśnie oni są najbardziej narażeni na poważne konsekwencje w przypadku zderzenia z pojazdem. W wielu przypadkach kończy się to tragicznie.

Kontrola i serwis

Układ hamulcowy w samochodzie powinno się kontrolować nie tylko w trakcie badania diagnostycznego, ale również podczas codziennego użytkowania. Twardy pedał hamulca lub zbytnie opadanie w kierunku podłogi może świadczyć o zapowietrzeniu bądź nieszczelności. Jeżeli spotkamy się z takim zjawiskiem powinniśmy udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania przyczyny takiego stanu rzeczy.
Większość obecnie jeżdżących po naszych drogach pojazdów wyposażona jest w hamulce tarczowe wspomagane systemem ABS. Jest to system niepozwalający na całkowite zablokowanie kół i utratą kontroli nad sterowaniem. Klocki, jak i tarcze wymagają okresowej wymiany ze względu na zużycie a koszt tej operacji zależny jest od marki, modelu i wieku samochodu. Również istotne jest to czy korzystamy z oryginalnych części czy montujemy zamienniki, które są o wiele tańsze. Często jednak mamy do czynienia z sytuacją, gdzie cena jest adekwatna do jakości. Serwisując układ hamulcowy w samochodzie warto pokusić się o lepsze jakościowo części, gdyż dzięki temu możemy uchronić nasze bądź czyjeś życie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here